Jahelná kaše alá makovo-povidlový koláč & podzimní polévka

V chladném období si tělo říká o potraviny, které ho prohřejí a pohladí trávicí ústrojí. Po jahelné kaši k snídani mám v bříšku jako v pokojíčku. Jáhly jsou výživnou bezlepkovou, detoxikační a minerály nadupanou surovinou, která lze připravit na sladko i na slano. U mě vede varianta sladká se sušeným i čerstvým ovocem, ořechy, semínky a přepuštěným máslem. Pro ty, kterým lepek nedělá dobrou službu, je jáhlová kaše výbornou možností jak si vynahradit ovocné koláče. Kromě toho, že se z jáhel také skvěle peče.
Příprava kaše je snadná a zabere 20 minut.
Jáhly spaříme horkou vodou pro zbavení hořkosti a na mírném ohni povaříme 15 až 20 minut do kašovité konzistence.

Jahelná kaše alá makovo-povidlový koláč

Během přípravy jáhel si přichystáme ovoce a další ingredience k ochucení a doladění. Čerstvé sezónní ovoce jako jsou hrušky, švestky, jablka přidávám na 5 minut přímo do kaše k mírnému podušení. Ořechy a sušené ovoce na noc namáčím k aktivaci výživných látek. Servírování a zdobení už je jen vaše kreativní chvilka.
Pro uvedenou variantu jsem použila:
sušené švestky
mák
mandle
slzovku – další léčivá a detoxikační potravina podporující činnost sleziny, posilující střeva a žaludek
ghí

Další možností, jak si vychutnat jahelnou kaši, je varianta s dýní.

Od večera mi zbyla upečená dýně hokkaido s trochou himalájské soli a chilli. Před vychladnutím jsem ji rozmačkala a ráno přimíchala k uvařené jahelné kaši. Přilila pár lžic kokosového mléka a dochutila špetkou skořice. Po naservírování do přenosné misky jsem dozdobila směsí semínek, pevně uzavřela, zabalila do přichystané šály a vychutnala si pikantní snídani s horkým čajem po chladném přesunu do kanceláře

Polévka z červené čočky s koriandrem

Jste milovníky hustých polévek nebo Vám došla inspirace na večeři?  Tato polévka Vás příjemně zasytí i zahřeje.
Ingredience:
2 stroužky česneku
palec čerstvého zázvoru
lžíce ghí
lžíce rajčatového pyré/protlaku
150 g červené čočky
mrkev, kousek dýně, brambora
hrst čerstvého koriandru
100 ml kokosového mléka
lžička kurkumy, špetka chilli, sůl dle potřeby

Rozmačkaný česnek a nastrouhaný zázvor jsem společně s kurkumou a během 2 minut s přidáním rajčatového pyré osmahla na ghí. Po dalších 2 minutách jsem přisypala červenou čočku a za stálého míchání zalila 1 litrem vody (můžeme zvolit i zeleninový vývar). Jakmile začala polévka probublávat, přisypala jsem na půl kolečka nakrájenou mrkev, na kousky dýni a bramboru, a zmírnila oheň. Po změknutí čočky a zeleniny přišlo na řadu kokosové mléko, chilli, sůl a na úplný závěr nasekaný koriandr.

Text a fotografie: Kateřina Voňavková